Pohonná jednotka letounu

pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/pohon05.jpgNa Ústavu letadlové techniky se provádí vývoj unikátní koncepce pohonu pro ultralehká letadla. Jedná se o motor s ventilátorovým propulsorem složeným z nízkotlakého axiálního ventilátoru uloženém ve vnitřním proudovodu a poháněný pístovým spalovacím motorem.

pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/pohon01.jpgPohon

K pohonu propulsoru bylo nejprve použito motocykolvého motoru Yamaha R1 2004 a poté BMW S 1000 RR.

Porovnání použitých motorů
  Yamaha R1 2004 BMW S 1000 RR
Rok 2004 2011
Použití Stend Letoun
Typ motoru Napříč uložený čtyřválcový řadový motor, DOHC, 5 ventilů na válec, dva vačkové hřídele, elektronické vstřikování paliva. Napříč uložený čtyřválcový řadový motor, DOHC, 4 ventily na válec, dva vačkové hřídele, elektronické vstřikování paliva.
Zdvihový objem 998 ccm3 999 ccm3
Výkon na klice 179 PS [131,4 kW] (10500 ot/min) 193 PS [142 kW] (13000 ot/min)
Točivý moment 110,1 Nm (10500 ot/min) 112 Nm (9750 ot/min)
Max. otáčky 13500 14200
Kompresní poměr 12,4:1 13:1
Vrtání × zdvih pístu 77 × 56,3 mm 80 × 49,7 mm
pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/pohon04.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/pohon02.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/pohon03.jpg

Propulsní systém

Propulsní systém se skládá ze vstupních kanálů, nízkotlakého ventilátoru se statorovou mříží a výstupního kanálu s tryskou.

pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/lop01.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/lop02.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/lop03.jpg
 

Měření

Součástí vývoje pohonu a proudovodu jsou statické a dynamické zkoušky.

pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/dyn01.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/dyn02.jpg

 

pracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/dyn03.jpgpracoviste/12921/projekty/12122/ul-39/dyn04.jpg