CZ / EN

Aktuality

Tým eForce Prague Formula představil na Vltavě novou formuli

Publikováno: 19. 05. 2025

Studentský tým eForce Prague Formula dnes v Praze představil novou autonomní elektroformuli CTU.25. Tým studentů a studentek, převážně Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní, monopost vylepšil a vyladil v souladu s pravidly nejprestižnějších závodů v Evropě. Chce tak navázat na loňskou sezónu, která pro eForce byla velmi úspěšná.

“V předchozích měsících jsme se opravdu důkladně zaměřili na odstranění slabých míst loňského monopostu. Slabiny jsme našli v akumulátoru, chlazení a celkové váze monopostu,” sdělil kapitán týmu Jan Cába.

Nová formule je tak oproti loňskému modelu o 15 kilogramů lehčí. Záměr, aby vážila méně než 190 kilogramů, se vydařil. Výrazně k tomu přispělo nové pohonné ústrojí i akumulátor, které kapitán týmu vypíchl jako nejvýraznější změny. “Současný akumulátor umí rekuperovat až 120 kilowattů. Na klasickém závodě v kategorii endurance (vytrvalost) tak nepotřebujeme brzdit mechanickými brzdami, protože většinu energie budeme schopni zrekuperovat a vrátit zpátky do baterie. Tím pádem je akumulátor i výrazně lehčí,” popsal Jan Cába. “K tomu jsme optimalizovali systém chlazení a vyvinuli nové casingy na motor. To je také významný posun,” dodal kapitán.

Tým musí rychle reagovat na požadavky organizátorů závodů, které se každoročně mění. Jednou ze zásadních změn pravidel je například zákaz aktivní aerodynamiky na odsávání vzduchu zpod auta. “Zákaz byl vydán až koncem roku 2024. V tu dobu jsme tak ještě museli upravit design naší formule a pozměnit celý aerodynamický balíček. Vylepšit přední křídlo, vyrobit komplexnější prvky, abychom mohli celkový přítlak dorovnat tím, že  už sice nemáme aktivní aerodynamiku, ale komplikovanější dílčí aeroprvky,” vysvětlil Jan Cába. Podotkl, že šlo o velký zásah, ale tým ho zvládl, protože s tímto vývojem částečně počítal.
 
Závodní sezona se blíží - a bude vydatná

I letos tým čeká pořádně nabitý závodní plán. “Začneme 12. července v Nizozemsku. Tam budeme jezdit pouze pilotovaně,” uvedl Jan Cába. “28. července následují závody v Maďarsku a už 4. srpna nás pak čekají závody v Česku - v Mostě,” doplnil. Poznamenal, že právě v Maďarsku a v Česku formule odjede “generálku” na hlavní událost sezóny. Tou jsou závody v německém Hockenheimu, které se uskuteční 18. srpna.

Do závodů Formula Student se každoročně zapojí přes 800 univerzitních týmů z celého světa. Soutěž neklade důraz pouze na jízdní výkony, ale i na konstrukční návrh, finanční strategii a prezentační dovednosti studujících. “Týmy tak mají možnost předvést komplexní inženýrské i manažerské schopnosti,” uzavřel Jan Cába.
 
Loňská sezóna byla pro eForce mimořádně úspěšná

Tým eForce Prague Formula z ČVUT zaznamenal v roce 2024 mimořádně úspěšnou sezónu, kterou završil vítězstvím v bezpilotní kategorii na soutěži Formula SAE Italy. Na tomto závodě tým dominoval ve všech dynamických disciplínách bezpilotní kategorie a získal také stříbrnou medaili ve statické disciplíně Engineering Design Event. V elektrické kategorii se umístil na pátém místě, přičemž dosáhl třetího místa v disciplíně Engineering Design Event a druhého místa v disciplíně Efficiency. Předchozí úspěchy zahrnovaly třetí místo na prestižní soutěži Formula Student Germany a vítězství v autonomní kategorii na domácí soutěži FS Czech v Mostě. Sezónu tým zahájil pátým místem na FS Austria, kde poprvé představil nový monopost CTU.24. Celkově tým prokázal svou technickou vyspělost a schopnost konkurovat nejlepším světovým univerzitním týmům v oblasti elektrických a autonomních formulí.

Fotogalerie