CZ / EN

Aktuality

Exkurze na stavbu tunelu raženého technologií TBM v Ejpovicích

Publikováno: 29. 09. 2015

Ústav výrobních strojů a zařízení Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s firmou METROSTAV vás zve na exkurzi stavby železničního tunelu na trati Rokycany – Plzeň, raženého razicím štítem technologií TBM.
V pátek 2. října 2015, od 6.30 do 14.00 hodin. Odjezd je od Fakulty strojní z Resslovy ulice na Praze 2. Na exkurzi se přihlašujte v KOSu v jednorázových akcích, nebo u Ing. Michala Fürbachera m.furbacher@rcmt.cvut.cz. Všechny podrobnosti v přiloženém letáku.
Technologie TBM (Tunnel Boring Machines) využívá k rozpojování horniny na čelbě tunelu řezné nástroje na rotující řezné hlavě, za kterou jsou dále umístěna technologická centra stavby tunelu, takže celková délka stroje přesahuje 100 metrů, váha je téměř 900 tun.
Řezná hlava, odtěžovací komora a pohon řezné hlavy jsou spojeny v jeden kompaktní celek doplněný o přetlakovou část. Tento kompaktní celek (štít) po obvodě doplňují dvojice tlačných hydraulických pístů, které se vysouvají a opírají o poslední zbudovaný prstenec segmentového ostění a tím posouvají celý komplex stroje i se závěsem vpřed. O pohon řezné hlavy se stará šest hydraulických motorů s příkonem 1200 kW. Šestnáct dvojic hydraulických pístů generuje maximální přítlak na čelbu o velikosti 39000 kN.
Závěs stroje je s touto motorovou částí stroje spojen ocelovou konstrukcí v podobě mostu. Ten je zde proto, aby celá spodní část tunelu zůstala volná pro transport a budování segmentového ostění. K montáži ostění slouží vakuový erektor, dopravující jednotlivé segmenty ostění do správné pozice. Za mostem se nachází řídicí kabina a další nezbytné prvky, jako například pásový dopravník, který probíhá celým komplexem závěsu stroje. Závěs tvoří jednotlivá technologická centra, potřebná pro chod celého systému, umístěná na sedmi plošinách. Jedná se o plošiny obsahující hydraulické pumpy, trafostanice, bubny s vlečnými kabely a potrubím, sekci pro prodlužování veškerých vedení v tunelu atd.