CZ / EN

Aktuality

Budeme se podílet na testování motorové nafty s HVO pro České dráhy

Publikováno: 27. 12. 2023

České dráhy začnou v nových motorových jednotkách řady 847 dodávaných společností PESA testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Partnerem tohoto projektu pro oblast výzkumu a dodávky paliv je společnost ORLEN Unipetrol. Cílem společného výzkumného projektu, rozvrženého do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a její následné nasazení v běžném provozu. Na projektu se vedle zmíněných společností podílí také Centrum vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT v Praze, Výzkumný ústav železniční, společnost PESA a ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum.

Projekt je rozložen do období 2024 až 2025 a skládá se ze tří fází. Během první fáze budou identifikovány vhodné palivové směsi, jejich atestace a legislativní rovina. V druhé fázi budou tyto směsi testovány v motorových jednotkách Pesa řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Motory Rolls-Royce těchto jednotek jsou homologovány na použití biopaliv, jako je např. směs motorové nafty a HVO. Při závěrečné, třetí části projektu se testování palivových směsí uskuteční v podmínkách reálného provozu na tratích vybraných krajů, které již projevily předběžný zájem o provoz vlaků s nízkou emisní stopou.

„Do roku 2030 chceme snížit naše emise uhlíku o 25 % a nejpozději do roku 2050 chceme být emisně neutrální. Jednou z klíčových oblastí pro naplnění těchto cílů je vývoj a zavedení kapalných biopaliv a alternativních pohonů, kterým je například též vodík do silniční a železniční dopravy,“ řekl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol zodpovědný za výrobu, výzkum a vývoj. „Používáním tohoto obnovitelného a tedy udržitelného paliva, které se vyrábí chemickým zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů, dochází k výraznému snížení emisí oxidu uhličitého,“ doplnil Tomáš Herink.

Díky velkému počtu objednaných motorových jednotek RegioFox může použité palivo HVO znamenat v budoucnosti skutečně významné snížení emisí. České dráhy mají nyní objednáno u společnosti Pesa celkem 106 moderních jednotek řady 847.

Celý článek najdete ZDE.