Náš studentský tým CTU CarTech zvítězil jako první na světě s hybridním pohonem v závodech Formula Student. Sesbírali ocenění ve všech disciplínách a slaví obrovský úspěch!
Náš velký dík za reprezentaci Fakulty strojní ČVUT v Praze patří celému týmu!
Výsledky jsou tady.
Suverénní vítězství naší formule v Holandsku
Popisuje Tomáš Zavadil z týmu CTU CarTech
Během prvního dne závodů v holandském Assenu na TT Circuit jsme ještě neměli přístup do pitu a proto jsme jen postavili kemp a odvezli auto na technickou přejímku. Na technické přejímce prošli pořadatelé celé auto a důkladně ho zkontrolovali. Museli jsme zodpovědět mnoho otázek a obhájit si některá netradiční řešení. Auto prošlo pouze s jediným problémem ve formě nadměrného průhybu podlah vozu. Hned po technické přejímce zasáhla Assen bouře, kvůli které jsme rychle zabalili kemp. Ještě že jsme tak udělali, jelikož kdo tak neučinil, přišel o stan.
Večer se otevřela možnost postavit pit, opravit závady na autu a vrátit se znovu postavit polámaný kemp. V kempu byla spousta polámaných stanů, tak jsme se rozhodli uspořádat skok o stanové tyči přes vodní příkop, což zabavilo část týmu na zbytek dne. Druhá část týmu mezitím připravila prezentaci - scénář reálné výroby 3 000 kusů sestavy řízení našeho vozu.
Druhý den ráno jsme dokončili mechanickou část technické přejímky. Od deseti hodin nás čekala prezentace designu následovaná prezentací rozpočtu a výroby. Na prezentace přišlo velice málo porotců a tak jsme bohužel nedostali prostor pro prezentaci všech detailů, které jsme si připravili. Ale i přes to se zajímali o náš projekt a kladly velké množství věcných dotazů. Po prezentacích jsme doplnili palivo a čekali nás dynamické testy. Nejprve jsme vyrazili na test náklonu, při kterém se ověřuje, že nám z vozu netečou žádné provozní kapaliny. Následoval test opuštění vozu do pěti sekund pro všechny naše piloty. Dynamickou část jsme ukončili testem hluku a brzd. V závěru dne následovalo společné focení všech týmů na trati.
Třetí den jsme začali nastavením geometrie náprav, kompletní kontrolou auta a přípravou pěnových sedaček pro lepší ergonomii vozu. Přezuli jsme pneumatiky na mokrou sadu a vydali se na disciplínu skidpad kde se jezdilo do osmičky na mokré kluzké trati.
Čtvrtý den ráno jsme zkusili ješte jeden pokus disciplíny skidpad, kde se nám díky hybridnímu systému v přední kolovce povedlo tuto disciplínu vyhrát. Pak byla na řadě akcelerace, kde se naplno ukázal smysl hybridního pohonu. 75 metrů jsme ujeli za 3,637 sekundy, což nám dalo na druhé místo s náskokem více než půl sekundy. Po akceleraci jsme se odebrali na disciplínu autocross, kde jsme zajeli hned na první pokus čas, který nám zajistil první místo. Při druhém pokusu selhala pneumatika na pravém předním kole a museli jsme od dalších pokusů upustit. Večer proběhlo finále v disciplínách cost and manufacturing a business plan. Na obě prezentace jsme se kvalitně připravili a vyhráli je. Zbytek týmu mezitím vyřešil problém s pneumatikou a připravil auto na závěrečnou disciplínu.
Pátý den ráno jsme ohřáli motor, dotankovali palivo a vyrazili na disciplínu endurance. Zvolili jsme strategii jet, vzhledem k nejistotě okolo pneumatik, pomalu a spolehlivě. Tato strategie se ukázala jako skvělá volba, jelikož některé týmy ze závodu kvůli nejrůznějším závadám odstoupili a my jsme s pozvolnou jízdou získali první místo. Navíc jsme získali i první místo ve spotřebě paliva. Všechny zmíněné úspěchy vyvrcholily v celkové první místo ze kterého máme velikou radost. Třešničkou na dortu byla mimořádná cena kreativity za recyklaci poškozených stanových tyčí na skokanské tyče. Těšíme se na příští závody a doufáme, že se nám bude i nadále dařit.
Zprávu Tomáše o úspěchu našeho týmu CarTech v Holandsku ještě doplňujeme krátkým rozhovorem:
Zvítězili jste nad významnou konkurencí téměř ve všech kategoriích. Co vám k úspěchu nejvíce pomohlo?
Určitě nám pomohl týmový duch a veliký důraz na spolehlivost vozu. V minulé sezoně jsme objevili slabá místa hybridního
systému. Znamenalo to sice mnoho probdělých nocí, ale povedlo se nám většinu problémů vyřešit.
Museli jste během soutěže něco na formuli opravovat nebo vylepšovat?
Ano, jak jsem zmiňoval, museli jsme opravit průhyb podlah natažením ocelových lanek a vyřešit problém s kolem poškozeným
během autocrossu. Jinak samozřejmě před každou jízdou auto rozebíráme a kontrolujeme, jestli není něco poškozené.
Projevovalo se silné vedro na průběhu soutěže?
První den bylo docela teplo, nicméně hned večer přišla bouře, která přinesla chladno a celé závody jsme řešili
spíše bouřky a déšť než teplotu. Bouře byla místy tak silná, že jsme se museli během závodů dvakrát evakuovat
z kempu do prostoru tratě.
Bylo na startu více hybridních vozů nebo jsou stále v menšině?
Pokud vím tak jsme byli jediný vůz s funkčním hybridním systémem, který startoval. Byl tam i tým, který hybridní
systém připravoval, ale nakonec s ním nestartoval. Takže se dá říci, že jsme stále v menšině. Z nových technologií
se na těchto závodech poprvé objevilo auto na vodíkový pohon, které všechny zaujalo.
Získali jste při soutěži nějaké zkušenosti a nové nápady, které uplatníte před dalším startem?
Určitě jsme získali cenné zkušenosti a to zejména v prezentaci statických disciplín. Do příštích závodů plánujeme
vylepšit jak samotné prezentace tak zejména prezentační podklady.
Kdy a kam zamíříte na další kolo soutěže?
Letos nás čekají ještě tři závody. Od 22. 7. 2023 na rakouském Redbull ringu, od 7. 8. 2023 u nás v ČR na mosteckém
autodromu, kam můžeme všechny pozvat. podívat se na náš vůz v akci a fandit. Letošní sérii soutěží zakončíme
od 21. 8. 2023 v Chorvatsku.