CZ / EN

Aktuality

Rychlostní lyžování – pomáháme našemu reprezentantovi jet rychleji

Publikováno: 18. 05. 2023

Radima Palána od malička bavilo sjíždět na lyžích možné i nemožné svahy. Už ve dvou letech se snažil ujíždět rodičům, pak projížděl zalesněné stráně, skákal přes úvozy a potoky.  Vždycky chtěl jet co nejrychleji a to přání si plní na více než sto procent – je naším nejúspěšnějším rychlostním lyžařem.

Na Světovém poháru a mistrovství světa ve francouzském Vars překonal rychlost 248 km/h. Obsadil třetí místo a současně pokořil republikový rychlostní rekord. Tím posunul své osobní maximum o zhruba 35 km/h, na 248,227 kilometrů za hodinu. Do sportovních dějin se Radim Palán zapsal jako osmý nejlepší rychlostní lyžař světa. Do prvenství mu chybělo jen být rychlejší o 7 km/hod. Proto se rozhodl začít pracovat na zlepšení aerodynamiky s odborníky z Ústavu mechaniky tekutin a termodynamiky Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Rychlostní lyžování je poměrně mladá sportovní disciplína. Mezinárodní lyžařská federace pořádá mistrovství světa od roku 1996 a od roku 2002 Světový pohár. Při speed skiing závodník sjíždí speciálně upravenou sjezdovku, při které může jet nejvyšší rychlostí, jakou lze na zemském povrchu bez použití motoru dosáhnout. Během jízdy závodník vůbec nezatáčí, jen se drží stopy z vrcholu dolů a díky specifickému podřepu a aerodynamickému latexovému obleku se snaží vyvinout co nejvyšší rychlost. Závodníci jedou rychleji, než sportovní parašutisti letí ve volném pádu. 

Pro Radima Palána je i v šestatřiceti rychlost sportovní vášní. Neobyčejně rychlá jízda je pro něj silně opojný pocit, ale není šílenec. On sám i všichni kolegové jsou extrémně opatrní a uvědomělí. Nemohou si dovolit žádné chyby, proto se pečlivě připravují, pomýšlejí a upravují materiály a závodní komisaři také vše kontrolují. Rychlosti podřizují i komfort. Mají speciální kombinézy, aerodynamické helmy, téměř 2,5 metru dlouhé lyže a speciální spojlery na lyžácích. Důležité je také odstranit z bot přezky a oblepit je lepenkou, aby byl odpor vzduch co nejmenší. Takže při závodech je nejtěžší se pečlivě obléci, oblepit, všechno nastavit s ohledem na aerodynamiku a dostat se na start.

Pane Paláne, během přípravy jste projevil zájem o spolupráci s Ústavem mechaniky tekutin a termodynamiky Fakulty strojní ČVUT v Praze. S čím by Vám mohli naši vědci pomoci?

Slibuji si řešení v oblasti aerodynamiky, která by mi pomohla dál zvýšit rychlost. Aerodynamickou pozici jsem si už vyladil a otestoval, další prvky jsme s kamarády postupně ladili formou zpětného inženýrství. Určitě lze konstatovat, že tajemství úspěchu záleží na detailech, kterých si laik na první pohled ani nemusí všimnout. Zaměřujeme se na úpravu tvaru spoilerů na lýtkách a lyžácích, na tvar a držení hůlek i tvar helmy. Po úvodních jednáních na fakultě vypsal Ing. Michal Schmirler, Ph.D. tuto problematiku jako téma bakalářské práce („Studium aerodynamiky jezdce rychlostního lyžování a návrh opatření vedoucích k nárůstu sjezdové rychlosti “), ale zatím se bohužel nikdo nepřihlásil. Každopádně plánujeme testování v aerodynamickém tunelu, buď „naživo“ anebo prostřednictvím naskenované postavy a zmenšeného modelu a také využití počítačové simulace. Věřím, že vědci něco vymyslí pro zlepšení celkové aerodynamiky a promyšlená optimalizace přispěje ke zvýšení rychlosti a současně bude odpovídat pravidlům FIS při kontrolním měření na závodech.

Kolik lidí se u nás věnuje rychlostnímu lyžování?

Kolem dvaceti, ale zájem o tuto disciplínu stoupá, a nejen u nás. Zatím sice nenachází výraznou společenskou podporu jako třeba ve Francii a Itálii, kde lyžařům pomáhá i tým Ferrari. Snad se dočkáme i opětovného zařazení rychlostního lyžování mezi olympijské sporty. To by měl náš tým mezi novými soupeři slušný náskok.

Při rychlostním lyžování se prý nedíváte dopředu. Když po závodech už můžete, přemýšlíte o dalším překonávání rekordů, třeba až na rychlost 260 km/hod.?

Při rychlé jízdě se nemohu dívat dopředu, stihnu jen sledovat směr. Na letošní rekordy se čekalo sedm let, protože až letos byly podmínky ideální. O dalších osobních rekordech samozřejmě uvažuji. Rychlostní lyžování lze na vrcholové úrovni provozovat i v padesáti. Takže věřím, že se dožiju zvýšení osobního rekordu na 260 km v hodině, když budou podmínky stejně dobré jako letos.

Fotogalerie