Unikátní dron pro monitoring pozemní dopravy, navrhli odborníci z Ústavu mechaniky tekutin a termodynamiky Fakulty strojní ČVUT v Praze, na základě specifikace projektu TH04010485 „Zajištění bezpečnosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních procesů, automatické metody validace dopravních informací“. Stěžejním požadavkem byla koncepce V-TOL, schopnost statického visu a dostatečný akční rádius.
Jako optimální pro splnění požadavků projektu byla zvolena koncepce letounu typu samokřídlo. Tato koncepce vyniká nízkým odporem za letu a dále příznivým poměrem nosnosti ku hmotnosti vlastní konstrukce letounu. Pro zajištění vertikálního startu a možnosti přechodu z/do statického visu byl letoun vybaven čtveřicí sklopných pohonných jednotek.
V režimu statického visu se tak dron chová jako kvadrokoptéra, během přechodu do letu horizontálního, kde se letoun
chová jako plošník s pevným křídlem, potom dojde k překlopení vrtulí do horizontální polohy a přední motory
následně fungují jako tažné, zatímco zadní jsou sklopeny pro snížení aerodynamického odporu. Těžiště dronu
je umístěno blíže zadnímu páru vrtulí. Při statickém visu tak připadá většina tahu (70 %) právě na zadní pár
vrtulí, který je pro tento režim aerodynamicky optimalizován. Přední motory jsou potom optimalizovány pro horizontální
let letovou rychlostí 25 m/s a v režimu statického visu nesou přibližně 30 % zátěže. Většinu hmotnosti dronu nesou
v režimu statického visu zadní vrtule (70%), které jsou pro tento pracovní režim optimalizovány.
Technické parametry:
- Letoun typu samokřídlo, kategorie VTOL – je konstruován jako nosič kamery určené pro monitoring pozemní dopravy a krizových situací
- Rozpětí letounu: 4,5 m
- Cestovní rychlost: 35 m/s
- Výdrž ve vzduchu je přibližně 30 minut visu a 30 minut letu v režimu plošníku
- Celková hmotnost: 25 kg
- Celkový výkon: 24 kW – pohon zajišťuje deseti-článková Li-Pol baterie