CZ / EN

Aktuality

Studentská formule CTU CarTech jako první hybrid v ČR!

Publikováno: 15. 09. 2022

Studentskou formuli předvádí tým CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze každým rokem ve zdokonalené verzi. Přísná komise odborníků hodnotí mnoho technických i ekonomických hledisek a nechybí silná mezinárodní konkurence. Soutěžní tým musí vždy předložit podrobnou dokumentaci k novinkám aktuální verze a absolvovat několik statických i dynamických soutěžních disciplín. Vrcholem soutěží jsou pak závody na okruhu. Letošní čtrnáctá verze studentské formule je výjimečná tím, že poprvé je spalovací motor doplněný elektrickým pohonem a formule se tak zařadila mezi hybridní vozy.
 
Kromě spalovacího motoru o výkonu 62 kW formuli FS.14 pohání dva elektromotory na přední nápravě o celkovém výkonu 9 kW. Výkon elektrické části pohonného ústrojí je regulován pravidly na maximální hmotnost baterie 3 kg a celkové napětí systému 60 V, z toho důvodu stále dominuje spalovací motor jako pohonná jednotka.

Během sezóny docházelo postupně k zdokonalování řídícího softwaru elektromotorů, které jsou nyní řízeny v závislosti na natočení škrtící klapky. Hybridní část je i v průběhu posezónních testů stále vylepšována, proto lze předpokládat, že v příštím roce dojde k dalšímu a významnému pokroku ve vývoji hybridní části.

V návaznosti na implementaci hybridního systému byl také kompletně přepracován systém předního a zadního odpružení umožňující nezávislé nastavení pružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Dále došlo ke kompletní proměně aerodynamiky vozidla. Tým nově vyvinul přední i zadní křídlo a především nové sidepody plynule napojené na podlahy. Motoráři vyvinuli novou olejovou nádobu, která nyní dokáže lépe separovat olej a vzduch a poprvé zprovoznili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky studenti navrhli nové svazky, které jsou nyní efektivněji vedeny napříč vozidlem a také vytvořili několik nových jednotek řídící pohonné ústrojí.

Tým CTU CarTech letos absolvoval 4 mezinárodní soutěže. V Mostě, v Chorvatsku, v Maďarsku a v Rakousku. Nová koncepce monopostu se při soutěžích pochopitelně projevovala řadou nečekaných technických problémů. Po řadě mimořádných úspěchů z minulých let proto nebyly letošní výsledky tak oslnivé. Přesto se týmu podařilo obsazovat místa v první desítce a to je při zcela nové formuli výborný výsledek. V jednotlivých soutěžích obsadil tým CTU CarTech tato místa: Formula Student Czech Republic – 9. místo, Formula Student Austria – 10. místo, Formula Student East – 8. místo a Formula Student Alpe Adria – 6. místo.

Všichni členové a členky týmu si zaslouží nejen poděkování celé fakulty za výbornou reprezentaci, ale hlavně za obdivuhodné celoroční snažení a výkony při náročném studiu. Každý, kdo prošel týmem CTU CarTech, musel ze studentského života hodně obětovat, pokud se chtěl formuli věnovat naplno. Tu spoustu času a komplikace, které projekt přináší, ale vyvažují krásné vzpomínky a získané zkušenosti, které úspěšně zúročí v další pracovní kariéře.

Fotogalerie