CZ/EN

Aktuality

Formule studentského týmu CTU CarTech před startem

Publikováno: 29. 07. 2021

Letošní studentská formule týmu CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze je v pořadí již třináctá. Každým rokem předvádí nový vůz na několika soutěžích. Nejde jen o závodění na čas. Přísná komise odborníků hodnotí mnoho technických i ekonomických hledisek a nechybí silná mezinárodní konkurence. Před závody na mosteckém autodromu informoval o přípravě na vyvrcholení letošní soutěže Jaromír Šolc z týmu CTU CarTech.

Jak jste se připravovali na sezónu 2021?
Na letošní sezonu jsme se oproti jiným sezonám nijak speciálně nepřipravovali. Jako každý rok se snažíme dát formuli maximum energie a úsilí, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Výroba a závody samozřejmě byly ovlivněny nebo zpožděny pandemií a aktuálními opatřeními, ale jinak se velké změny neděly.

Mohla se na vývoji nové formule podílet většina členů týmu i v době přísné karantény nebo na voze pracovalo jen pár lidí?
V týmu je okolo třiceti studentů a všichni měli možnost podílet se na vývoji, výrobě i testování. Zatímco vývoji se můžeme věnovat z domova, k výrobě a testování už se dostali jen ti, kteří dokázali pravidelně navštěvovat dílnu. Kdo bydlí daleko nebo dokonce v zahraničí a nemá v Praze ubytování, ten připravoval například statické disciplíny. Když to upřesním, tak asi jedna třetina lidí docházela na dílnu pravidelně, druhá nepravidelně a třetí minimálně.

Jaké inovace a změny přinášíte s formulí FS.13?
FS.13 má nový systém předního odpružení, který umožňuje nezávislé nastavení pružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Za použití topologické optimalizace a technologie sintrování slitny hliníku jsme navrhnuli a vyrobili sloupek řízení. Připravili jsme uhlíková kola druhé generace, použili o 2 palce menší 16“ pneumatiky, a to vše přichycené na odlehčené kolové soustavě s centrální maticí. V oblasti aerodynamiky jsme zoptimalizovali aktivní difuzor pro odsávání vzduchu mezi vozovkou a spodkem formule, vyvinuli nové sidepody plynule napojené na podlahy a došlo i na úpravy endplatů předního křídla. U motoru jsme započali dlouhodobý vývoj olejové nádoby, výfukových svodů, lepší validace na motorové brzdě a připravili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky došlo ke zefektivnění vedení a návrhu svazků nebo bezdrátového sběru dat.

Po loňské online verzi se zase zúčastníte soutěží „naživo“. Nejdřív v Mostě, pak v Maďarsku, Chorvatsku a Itálii. Jaké šance na umístění odhadujete? 
Loňská online verze soutěže nám poměrně sedla a získali jsme krásné 4. místo, kterým jsme navázali na úspěšnou sezonu s FS.11, ve které jsme získali třetí místo v Itálii a první v Čechách. Takže i letos máme ambice poměrně vysoké. Uvidíme, jak se nám je podaří naplnit a jestli se na závodech něco nepokazí. Věříme, že i letos budeme stát na stupních vítězů.  

Kolik členů týmu pojede do Mostu a kolik na zahraniční soutěže? 
Počet členů na závodech se bude odvíjet od maximálního povoleného počtu lidí od organizátorů. Pokud vše půjde dobře, tak na závody v Mostě dorazí 20 lidí a na ostatní závody pak pojede jen asi 12.

Daří se vám nacházet podporu u průmyslových partnerů a sponzorů? 
Většina našich partnerů a sponzorů s námi spolupracuje dlouhodobě. Samozřejmě se někteří škrtům nevyhnuli a celkový počet spíše klesnul, ale podařilo se nám sehnat i několik nových. 

Tým „formulářů“ se stále obměňuje. Kdo letos vede tým a kdo se bude věnovat propagaci?
Letos vede tým stejně jako loni Tomáš Adamec. PR sekci má na starosti Filip Klier a já.

Co týmu nejvíce chybí a přáli byste to zlepšit? 
Nejvíce nám chybí čas, který jsme ztratili v důsledku pandemických opatření a tím opožděným počátkem výroby. Určitě by se hodilo více finančních prostředků, které by nám mohly pomoci vyrábět propracovanější, lehčí a časově méně náročné díly. Zruční členové se vždy také hodí, ale ti se odvíjí primárně od kvality jejich náboru a tréninku. 

Stíháte při práci na formuli plnit také všechny studijní povinnosti? 
Pokud se chcete formuli věnovat naplno, je potřeba obětovat některé věci ze života běžného studenta. Dost často se člověk dostane ze svojí komfortní zóny. Školní povinnosti se nám převážně daří stíhat, i když nám občas něco nevyjde podle plánu. Všechny časové komplikace, které tento projekt přináší, jsou ale vždy vyváženy nabytými zkušenostmi a nezapomenutelnými vzpomínkami. 

Je možné využít praktické zkušenosti z vývoje formule při studiu nebo myslíte, že spíše až v příští pracovní kariéře? 
Pro školní projekty je určitě možné využít zkušenosti z různých programů např. výpočty podle metody konečných prvků, 3D modelování nebo simulace proudění tekutin. Také máme v určitých oblastech prohloubené teoretické znalosti, které nám v několika předmětech zjednodušily přípravy na zkoušky, ale jinak je pro nás studium stejně náročné jako pro každého jiného studenta. Naopak projektu studentské formule věnujeme hodně času, který nám následně může při učení nebo odevzdávání závěrečných prací chybět. Nabyté zkušenosti ale přednostně využijeme až v pracovní kariéře.  

Fotogalerie