CZ / EN

Aktuality

První spuštění motoru GE Catalyst na testovacím letounu ČVUT v Praze

Publikováno: 21. 01. 2021

Tým Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s GE Aviation poprvé spustil experimentální motor na své létající zkušebně, která se připravuje ke svému prvnímu letu.

pracoviste/CAAT/tym_test_w.jpgTým Fakulty strojní ČVUT v Praze a GE Aviation dosáhl 18. prosince 2020 další klíčový milník v rámci společného kolaborativního výzkumu, kdy úspěšně proběhlo první spuštění experimentálního motoru na křídle létající zkušebny ČVUT.

pracoviste/CAAT/letajici_laborator01_w.jpgTestovací létající zkušebna je nyní využívána pro strategickou spolupráci mezi ČVUT v Praze a GE Aviation, která započala roku 2016 podpisem kolaborativní smlouvy o společném výzkumu nové metodologie návrhu modelu prediktivní údržby moderních turbovrtulových motorů. Pro létající zkušebnu ČVUT zvolilo provozem prověřený dvoumotorový letoun King Air 350, který je nyní v Berlíně na letišti Berlín-Schönefeld upravován firmou Berlin Beechcraft Aviation pro experimentální provoz, kdy na jednom křídle bude provozován originální motor stávající generace, zatímco na druhém křídle je instalován prototypový motor nové generace, na kterém bude tým ČVUT provádět experimenty.

„Jsme nadšeni z příležitostí pro výzkumné a vývojové možnosti pro letecký a kosmický průmysl, které nám tento letoun umožní. Nabízí možnosti nejen pro experimenty s turbovrtulovými motory, ale také s vrtulemi, avionikou a dalšími leteckými systémy. Létající zkušebna nám otevírá cestu ke spolupráci na globální úrovni“, říká děkan Fakulty strojní Michael Valášek.

Generální ředitel GE Aviation Milan Šlapák dodává: „ČVUT muselo vyřešit nejen záležitost instalace nového motoru do křídla letounu, ale především integraci plně digitálního a moderního motoru nové generace do stávajícího analogového řízení letounu a jeho původního motoru. Tím vzniklo unikátní know-how a duševní vlastnictví značné hodnoty.“

pracoviste/CAAT/First_run_w.jpgPrvní spuštění motoru proběhlo za účasti inženýrů z ČVUT, GE Aviation a dodavatele ČVUT, berlínské BBA. Start motoru proběhl přesně podle testovacího plánu a trval několik minut, poté byl motor řízeně zastaven. První start byl důležitý okamžik prokazující správnou funkci součinnosti přestavěného letadla, experimentálního motoru a ostatních systémů letounu. V průběhu nadcházejících týdnů bude pokračovat pozemní ověřování funkčnosti instalace a integrace motoru do systémů řízení letounu a první zkušební let se očekává v průběhu jara. Následně se letoun přesune do České republiky, kde ČVUT bude následně realizovat experimenty za různých letových podmínek a zátěží.

Od počátku budování ekosystému a spolupráce mezi ČVUT a GE Aviation Fakulta strojní vybudovala a zprovoznila čtyři vysoce specializované pozemní zkušebny leteckých turbovrtulových motorů a tyto zkušebny vygenerovaly již desítky terabajtů cenných dat. Létající zkušebna v podobě letounu King Air 350 nabitého systémy sběru měřených dat dále rozšíří výzkumnou infrastrukturu ČVUT pro provádění experimentů. Letecký motor nové generace, který ČVUT zvolilo jako experimentální motor pro provádění testů na létající zkušebně je motor GE Catalyst, který GE Aviation vyvíjí v České republice. Motor GE Catalyst jako první motor ve své kategorii umožňuje zcela digitální ovládání motoru a vrtule a přináší technologie, jako jsou vzduchem chlazené lopatky generátorové turbíny a variabilní nastavení lopatek kompresoru do svého tržního segmentu.

Od roku 2016 naplňuje Fakulta strojní ČVUT záměr posílení svých výzkumných a výukových kompetencí v leteckých a kosmických technologiích a jako jeho součást buduje společně s GE Aviation ucelený ekosystém pro vývojové centrum turbovrtulových motorů v ČR. První spuštění experimentálního motoru na křídle létající zkušebny je významným milníkem ČVUT na této cestě. Společný kolaborativní výzkum mezi ČVUT a GE Aviation je zcela ojedinělý jak svým obsahem zahrnujícím unikátní duševní vlastnictví s vysokou přidanou hodnotou, tak finančním rozsahem projektu, a představuje nejvýznamnější spolupráci mezi veřejným a privátním sektorem v České republice.

Co zbývá udělat, aby létající zkušebna poprvé vzlétla?

 

Celou tiskovou zprávu můžete stáhnout zde.

Pro více informací kontaktujte Fakultu strojní ČVUT v Praze:
Jiří Zápotocký, jiri.zapotocky@fs.cvut.cz, tel.: +420 602 343 815