LRI-AAST: L8 – Laboratoř aerodynamických tunelů
Laboratoř aerodynamických tunelů (součást letecké divize) slouží zejména pro orientovaný a aplikovaný výzkum v oblasti aerodynamiky a mechanika tekutin. Hraje nezastupitelnou roli při výzkumu, vývoji a certifikaci letadel, neboť regulační předpisy vyžadují ověření určitých vlastností provedením měření v aerodynamickém tunelu. Vývoj měřicí techniky a modernizace umožní přesnější a rychlejší sběr dat a také umožní rozšíření možností zkoumání daných jevů v toku. Díky tomu budou prováděná měření efektivnější a přispějí ke zvýšení vědeckých poznatků. Nové technologie, jako je AFC, umožní navrhování nových, průrazných forem dopravy, což vede k vyšší provozní efektivitě a tím k plnění stále přísnějších environmentálních norem definovaných politikou EU.
MĚŘENÍ V NÍZKORYCHLOSTNÍCH AERODYNAMICKÝCH TUNELECH
Umístění
Laboratoř měření v nízkorychlostních aerodynamických tunelech je umístěna v Praze 9 – Letňany, VZLU kampus, Beranových 130.
Parametry
Uzavřený cirkulační atmosférický aerodynamický tunel s otevřeným měřícím prostorem (3m LSWT):
- Tunel lze nyní využít pro měření aerodynamických charakteristik modelů
- Otevřený kruhový měřicí prostor o průměru 3 m a délce 3 m
- Maximální rychlost 80 m/s s chlazením zkušebního proudu vzduchu
- Maximální rychlost 90 m/s bez chlazení zkušebního proudu vzduchu
- Systém chlazení je schopen udržet konstantní teplotu v měřícím prostoru během měření v toleranci +- 1°C
- Max. odchylka místní rychlosti od střední rychlosti menší než 0,5 %
- Charakteristická intenzita turbulence 0,3 %
- Tunel pro měření aerodynamických charakteristik modelů a kalibraci sond
- Kruhový měřicí prostor o průměru 1,8 m a délce 1,75 m
- Maximální rychlost 55 m/s
- Max. odchylka místní rychlosti od střední rychlosti menší než 0,5 %
- Charakteristická intenzita turbulence 0,5 %
- Tunel pro kalibraci sond
- Kruhový měřicí prostor o průměru 0,6 m
- Maximální rychlost 65 m/s
- Max. odchylka místní rychlosti od střední rychlosti menší než 1 %
- Charakteristická intenzita turbulence 0,5 %
LABORATOŘ MĚŘENÍ VE VYSOKORYCHLOSTNÍCH AERODYNAMICKÝCH TUNELECH
Umístění
Laboratoř měření ve vysokorychlostních aerodynamických tunelech je umístěna v Praha 9 – Palmovka
Parametry
Atmosférický aerodynamický tunel s přerušovaným chodem (A)
- Tunel pro měření aerodynamických charakteristik modelů
- Tunel je vybaven zařízením budící kmity zkoušeného modelu
- Tunel lze sestavit pro čtyři měřící prostory:
TUNEL | A1 | A2 | A3 | A4 |
---|---|---|---|---|
Měřicí prostor (m) | 0,9 x 0,6 | 0,6 x 0,6 | 0,6 x 0,6 | 0,4 x 0,8 |
Machovo číslo | 0,2 - 0,75 | 0,3 - 1,1 | 1,4 - 2,1 | 0,15 - 0,9 |
Stagnační tlak (MPa) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Reynold. číslo (AST) | 2.106 | 2.106 | 2.106 | 3.106 |
Doba chodu (s) | 8 | 8 | 6 | 10 |
Úhel náběhu (deg) | -12 +12 | -12 +12 | -12 +12 | -18 +20 |
Stěny měr. prostoru | uzavřené | perforované | uzavřené | štěrbinové |
Otevření stěn (%) | 22,5 | 0 – 10 |
Cejchovací atmosférický aerodynamický tunel s přerušovaným chodem (C)
- Tunel je určen pro kalibraci sond malých průměrů a k ověřovacím měřením
- Měřící prostor tunelu má průřez 0,12 x 0,12m
- Rychlost lze nastavovat plynule až do Machova čísla: 1,1
- Tunel je vybaven zařízením budící kmitání proudu vzduchu pro potřeby graduace tlakových přívodů pro nestacionární tlaková měření
- Doba chodu je vzhledem k velikosti měřícího prostoru nepřetržitá
- Tunel pro měření aerodynamických charakteristik modelů menších rozměrů a pro kalibraci tlakových sond
- Rozsah Machových čísel: 0,2 – 2,1
- Rozměr měřícího prostoru: 0,24 x 0,2m
- Stěny perforované