LRI-AAST: L3 laboratoř: Experimentální létající laboratoř
Lab | Vybavení | Využití |
---|---|---|
L3 | Experimentální létající laboratoř | Letoun (Beechcraft King Air 350) určený pro provádění letových zkoušek, ověřování palubních přístrojů, vybavení a jejich konceptů. |
Experimentální létající laboratoř ČVUT byla vyvinuta za účelem výzkumu a prohloubení znalostí v oblasti chování moderních leteckých turbovrtulových motorů, výzkumu inovativních materiálů a technologií včetně letových zkoušek k jejich ověření a průkazu výzkumných hypotéz. Důraz je kladen na výkony motoru, ověření jeho provozních záloh a validaci jeho termodynamického modelu.
Laboratoř je odvozena od dvoumotorového letounu Beechcraft King Air 350, certifikovaného na bázi předpisu FAR23.
Tato prověřená letecká platforma splňuje následující charakteristiky a je schopna:
- Přetlaková kabina umožňující let až do výšky 35 000 ft rychlostí 100 až 260 KIAS
- Let s jedním nepracujícím motorem do výšky minimálně 20 000 ft ISA
- Uspořádání kabiny letounu v konfiguraci pro 2 letové inženýry a další 2 výzkumné techniky s připojením k palubnímu systému pro sběr dat prostřednictvím LAN
- Palubní elektrický systém přizpůsobený pro motory s řízením typu FADEC
- Distribuce a řízení paliva s měřením tlaků, teplot a hmotnostních průtoků
- Distribuce a řízení odpouštěného vzduchu z motoru s měřením tlaků, teplot a hmotnostních průtoků
- Instrumentací vstupního kanálu vzduchu a kanálu chladiče motorového oleje pro ověření zástavbových ztrát
- Řízení motoru typu FADEC s rozhraním zkušebního zařízení pro FADEC
- Řízení elektrické sítě letounu s měřením odebíraného výkonu spotřebiči z jednotlivých sběrnic
- Zkušební zařízení pro odběr elektrické výkonu z el. generátorů motoru až do ekvivalentu 29 HP
Popis pohonné jednotky
Základní charakteristiky zkoušeného motoru a vrtule:
Kategorie | Pod-kategorie | Jednotky | Referenční hodnota |
---|---|---|---|
Hmotnost motoru | Suchá | Lbm | 445 - 775 |
Hmotnost motoru | S náplněmi | Lbm | 445 - 775 |
Průměr motoru | Inch | 15 - 23 | |
Délka motoru (bez příslušenství) | Inch | 50 - 71 | |
Vzdálenost příruby vrtule od roviny závěsů motoru | Inch | 33 - 46 | |
Poloha těžiště motoru – |
Ve směru letu od roviny závěsů | Inch | 2,56 – 3,61 |
Průtok vzduchu motorem | Lbm/s | 8,1 – 11,5 | |
Hřídelový výkon | SHP | 900 - 1300 | |
Celkový tah pohonné jednotky (Vrtule + výfuky) | Ibf | 2250 - 7870 | |
Max krouticí moment | Lb.ft | 1480 - 4500 | |
Spotřeba paliva | Vzletový výkon | Lb/h | 500 - 800 |
Počet listů vrtule | - | 3 - 5 | |
Průměr vrtule | Inch | 95 - 105 | |
Hmotnost vrtule | Brutto | Lbs | 145 - 235 |
Popis palubního systému pro sběru dat
Letadlo je vybaveno ústřednou pro sběr dat, zaznamenávající data nejen ze snímačů umístěných v gondole motoru, umožňující zaznamenávat data z následujícího počtu kanálů:
- Nízkofrekvenční vstupy:
- 90 termočlánkových vstupů, 24bitový A/D převodník se vzorkovací frekvencí 100 Hz
- 110 napěťových vstupů (tlakové převodníky a tenzometry), 24bitový A/D převodník se vzorkovací frekvencí 20 kHz
- Vysokofrekvenční vstupy:
- 100 napěťových vstupů (akcelerometry a tenzometry), 24bitový A/D převodník se vzorkovací frekvencí 200 kHz
- 100 napěťových vstupů (Přetlakování a ventilace kabiny, pilotní kabina, záložní kanály), 24bitový A/D převodník se vzorkovací frekvencí 200 kHz
- 2 vstupy pro kamery, se snímkovací frekvencí minimálně 25 snímků za sekundu, v SD kvalitě
- Rozhraní pro 3 tlakové skenery Scanivalve MPS 4264
- Ústředna umožňuje záznam parametrů FADEC na sběrnicích ARINC 429 a RS-422
- Ústředna umožňuje záznam dat a jejich zobrazení v reálném čase a v definovaných jednotkách
- Data jsou ukládána na 4 vyjmutelné SSD disky, umožňující jejich snadné stažení