LRI-AAST: L1 Laboratoř: DYNO a CORE zkušebny
Lab | Vybavení | Využití |
---|---|---|
L1 | DYNO – dynamometrická zkušebna vrtulových motorů bez vrtulového systému a reduktoru. | Výkon až 3300 kW umožňuje sledovat a zaznamenávat nejen vibrační charakteristiky každé části leteckého motoru, ale také charakteristiky všech provozních parametrů motoru (teplotní a tlaková pole, výkon, hluk, spotřeba atd.) pro výzkum a testování turbovrtulových motorů na stacionárním místě. |
CORE testovací zkušebna | Jádrová zkušebna je určena pro výzkum procesů ve spalovacích komorách turbovrtulových motorů a jejich vlivu na dynamické vlastnosti motorů. CORE je vybaven pevným zkušebním stolem, odnímatelnou kolébkou, měřením lineárního ložiska / tahu, systémem chlazení oleje, přepravním vozíkem, tlumičem vstupu, sekundárním vstupem, vstupem pro ohřev atd. |
Lokalita a umístění
Dynamometrická testovací komora pro turbovrtulový motor a experimentální testovací komora jádra pro turbovrtulovou motorovou laboratoř se nacházejí v Praze 9 – Letňanech. Testovací buňky sdílejí podpůrnou infrastrukturu včetně konferenční místnosti, velínu, správy paliva a LPG, kompresorů a správy výfukových plynů.
DYNAMOMETRICKÁ TESTOVACÍ ZKUŠEBNA
Parametry
Dynamometr | |
---|---|
Maximální brzdný výkon dynamometru Froude Hofmann RF47AVGT výr.č. FT8042760 |
3281 kW (4400 BHP) |
Maximální rychlost otáčení | 3500 min-1 |
Maximální točivý moment | 10 kNm |
Řídicí systém dynamometru | |
Froude Hofmann TEXCEL VX100, 8042845/1 | - |
Příslušenství | |
Výkon předehřívání vzduchu u motoru na LPG pomocí topení | 1 MW |
Pístový kompresor s odlučovačem vody a vzduchovou nádrží | 11 kW/500 litrů |
Měření nízkofrekvenčních dat (LF DAQ) | |
Počet termoelektrických teplotních senzorů | 400 ks |
Počet tlakových senzorů | 304 ks |
Počet tlakových senzorů pro kapaliny | 40 |
Počet vibračních senzorů | 32 ks |
Počet platinových odporových teploměrů | 4 ks |
Počet kanálů pro tenzometry | 20 ks |
Počet kanálů pro analogové signály (napětí / proud) | 64 ks |
Vysokofrekvenční měření dat (max. 200 kS/s) |
Dynamometrická testovací zkušebna pro turbovrtulový motor, umístěná v Praze 9 – Letňanech, je nejmodernější zkušební laboratoř leteckých motorů s výkonem do 3300 kW, která umožňuje sledovat a zachytit nejen vibrační charakteristiky každé části leteckého motoru, ale také vlastnosti všech provozních parametrů motoru (teplotní a tlaková pole, výkon, spotřeba, hluk atd.) měřených na stacionárním místě.
CORE ZKUŠEBNA
Parametry
Kategorie | Pod-kategorie | Jednotka | Referenční motor |
---|---|---|---|
Hmotnost jádra motoru | Suché | Libra (Lbm) | 445 - 775 |
Hmotnost jádra motoru | Mokré | Libra (Lbm) | 460 - 870 |
Průměr jádra motoru | Palec (inch) | 15 - 23 | |
Délka jádra motoru (bez příslušenství) | Palec (inch) | 50 - 75 | |
C.G. umístění jádra motoru – instalované příslušenství | Palec (inch) | 2,56 – 3,61 | |
Proud vzduchu jádra motoru | Palec/sek. (Lbm/sec) | 8,1 – 11,5 | |
Rychlost jádra motoru | 100% rychlost otáčení jádra | Otáčka/min. (rpm) | 20000 - 50000 |
Teplota výfukových plynů | Pouze jádro | °F | Do 2000 |
Tah motoru (tryska) | Lbf | 1250 - 1800 | |
Upevnění jádra motoru | Počet úchytů | - | 3 - 4 |
Spotřeba paliva | Při vzletu | Libra/hod. (Lb/h) | 494 - 900 |
Stupeň hluku jádra motoru | Při vzletu | dBA | Do 145 |
Experimentální zkušebna jádra leteckých motorů v Praze 9 - Letňanech nabízí unikátní zařízení pro zkoumání procesů probíhajících ve spalovací komoře turbovrtulového motoru a jejich vliv na dynamické vlastnosti motorů. Laboratoř je vybavena nejmodernějším HW a SW zařízení umožňujícím sledování a analyzování vibračních charakteristik jednotlivých částí redukovaného motoru (bez vrtule a reduktoru otáček).