CZ/EN

Aktuality

Tým CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze dokončil stavbu nové formule

Publikováno: 24. 05. 2018

Desátým rokem se tým připravuje na vyvrcholení dalšího ročníku evropské sekce soutěže Formule Student. Na závodních okruzích ale nejde jen o umístění. Mezinárodní pravidla pro FS jsou přísná. Formule musí být každý rok nová a její kvality komise podrobně hodnotí.

V týmu, který se jen pomalu obměňuje, pracuje většinou 35 studentů a nechybí ani studentky. Za těch 10 let strávili nad konstrukcí formulí několik set tisíc hodin. Každým rokem si všechno musí promyslet pod vedením pedagoga a pak vyrobit sami. A přitom zvládnout studium. 

Desátý vůz týmu CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze je opět úplně nový. Při vývoji formule 2018 studenti využili několik nových technologií a všechny uhlíkové a většinu hliníkových komponentů si studenti vyrábí sami. Největšími změnami prošel motor. Odfrézovaný spodek sériového motoru nahradila hliníková olejová vana vytisknutá na 3D tiskárně. Čerpadla, písty, vačkové hřídele a převodovku studenti nahradili vlastními komponenty. Nová vana s integrovanými sacími kanály zajišťuje, že olej nezůstává v motoru jako u standardních motorů, ale je vyváděn do vyrovnávací nádoby. Výhodou je, že v zatáčkách, kdy se olej přelévá do stran, motor nenasává vzduch. Studenti také vylepšili chladicí okruh a předělali sání motoru pro lepší ovládání pilotem. 

Aktuality/05_2018/prvni_jizda_02.jpgPro monokok připravili novou skladbu, který je o 1 kg lehčí loni. Na její zadní části je nově upravený ocelový trubkový rám. Snížila se tím hmotnost, zlepšil se přístup ke komponentům a také aerodynamika na zadní část rámu, kde je uchycený difuzor. Kompletně nové jsou i posuvné pedály pro piloty, kteří se musí během závodu vystřídat. Studentští specialisté na aerodynamiku se zaměřili hlavně na optimalizaci aero efektivity. Letošní formule má teď nejlepší ukazatele poměru přítlaku k odporu v historii CTU CarTech. Upraveno bylo přední i zadní křídlo. Přední hlavně s ohledem na vodní chlazení motoru a kvůli chlazení brzd. Lepší efekt prokázalo i zmenšení opěrky hlavy pilota.
Změnou prošel také systém elektropneumatického řazení. Ve formuli se již nepoužívá jako medium oxid uhličitý. Směs kyslíku s dusíkem umožňuje zvýšení tlaku na 200 barů. Také palivová celouhlíková nádrž je mnohem nižší než v loňské variantě, protože se konstruktérům podařilo optimalizovat systém proti odlévání paliva. A pro větší komfort pilota vozu lze na volantu nastavovat tuhost přední i zadní nápravy.

Formule týmu z Fakulty strojní ČVUT v Praze, CTU CarTech, je připravena na ostrý start v soutěži Formula Student/SAE. Kritéria pro hodnocení technické úrovně a ekonomiky jsou přísná. Vůz musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný. Komisaři analyzují techniku a bezpečnost, výsledky náklonových zkoušek, akceleraci, funkci brzd a hladinu hluku. Hodnotí také konstrukci, výši nákladů i marketing. Teprve pak přijde na řadu vlastní závod. Na posledním loňském závodě ve Španělsku dosáhli 7. místa. Letos mají šanci být lepší.

Nejde však jen o vítězství v soutěži. Každý student, který se podílí na konstrukci, stavbě, testování, závodech a dalších událostech projektu, si vyzkouší v praxi technické znalosti i sociální a jazykové dovednosti. Projekt Formule Student/SAE tak poskytuje studentům bakalářského i magisterského studia na FS ČVUT ohromné zkušenosti, které budoucí inženýři úspěšně využijí v profesní kariéře.

Vývoj formule můžete sledovat na Facebooku CTU CarTech.

Termíny závodů v evropské soutěži Formula Student/SAE - 2018

  • 11. až 15. 7. 2018 – Itálie:  Varano de Melegari             
  • 8. 7. 2018 – Maďarsko:  Györ
  • 31. 7. až 4. 8. 2018 – ČR: autodrom Most                                    
  • 21. 8. až 26. 8. 2018 – Španělsko:  Barcelona 

Pro rekapitulaci uvádíme výsledky závodů s minulou verzí formule FS.09:

Celou historii týmu CTU CarTech můžete najít zde.

Fotografie nové formule FS.10, týmu CTU CarTech, pořídil Filip Fabian.

Zprávy z médií