CZ / EN

Aktuality

Větrání do škol – metodický pokyn pro SFŽP

Publikováno: 29. 01. 2016

V současné době, kdy je kladen důraz na energetickou náročnost budov se ve školních budovách masivně investuje do zateplení a výměny oken pro snížení nákladů na vytápění. Úspory energie, které jsou jistě na místě, často vedou ke znehodnocení vnitřního ovzduší. Školy jsou vybaveny těsnými okny, která jsou sice otevíratelná, ale ve většině případů zcela nevhodně navržena a přirozené větrání tak bývá obvykle nefunkční.

Málo se však ví, že větrání má vliv na lidské zdraví. Ve vnitřních prostorách budov se vyskytují znečišťující látky (vodní pára, CO2, těkavé organické látky apod.), které znehodnocují vnitřní prostředí. Takové prostředí může žákům způsobovat zdravotní problémy, které přímo ovlivňují schopnost koncentrace a paměť. Děti jsou v porovnání s dospělými citlivější, protože při dýchání vdechují větší objem vzduchu v poměru k jejich tělesné hmotnosti. Negativními příznaky jsou zejména bolest hlavy, únava, ospalost, letargie, poruchy soustředění apod. Některé škodliviny ve vnitřním prostředí mohou zhoršovat průběh onemocnění jako je astma a alergie. Studie z posledních let ukazují, že kvalita ovzduší v učebnách ovlivňuje absenci žáků (nemocnost) i jejich studijní výsledky.

Ústav techniky prostředí Fakulty strojní ČVUT v Praze, který se obdobnou problematikou dlouhodobě zabývá, zpracoval pro SFŽP Metodický pokyn pro návrh větrání škol jako podklad pro žadatele o podporu v prioritní ose 5 - Energetické úspory. Více na adrese: https://www.opzp.cz/dokumenty/detail/?id=1906 (Kategorie dokumentů: Specifické dokumenty pro specifický cíl 5.1)

Naši předkové si nutnost větrání učeben dobře uvědomovali, což lze doložit na různých příkladech školních předpisů. V pokynech Židovské školy v Jáchymově ulici se mj. praví: "Třída musí býti dostatečně větrána, aby školáci neusínali či nebyli mysli mdlé a vzdělávání jim prospívalo k radosti jich i jejich rodičů".